Kompletní rekonstrukce prostor uvnitř Fantovy budovy pražského hlavního nádraží jde do finále


Kompletní rekonstrukci dalších vnitřních prostor Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží jdou do finále.  Obnovou nyní projdou interiéry prakticky v celém jižním křídle secesního objektu a vyšší patra v jeho severní a střední části.

Práce potrvají do léta 2029 a stejně jako v předchozích etapách budou probíhat v úzké spolupráci s památkáři a restaurátory. Celkové náklady dosáhnou  666 milionů korun. Tyto a další informace byly sděleny zástupcům médií ve čtvrtek 3. července 2025 v Praze v prostorech, kterých se rekonstrukce bude týkat. 




Rekonstrukci historické budovy navržené architektem Josefem Fantou na začátku minulého století provádí Správa železnic postupně již od roku 2019. Nejprve přišla na řadu její střecha a fasáda, v letech 2021 až 2023 navázala obnova kulturních sálů v severní části, které se nyní velmi často využívají pro pořádání kulturních a společenských akcí.


Obnovou projdou stávající kanceláře, přibudou nové komerční prostory. Nejcitlivější částí právě začínající rekonstrukce budou práce na Císařském a později Vládním salonku, který se nachází v jižní věži u prvního nástupiště.

Zásadní změnou projde příjezdová hala v jižní části budovy. Stavbaři zde odstraní nepůvodní strop z poloviny minulého století, a to i s použitím horolezecké techniky. Nad příjezdovou halou tak opět vznikne vysoký prostor se secesně zdobeným stropem.

V jižním podchodu projdou rekonstrukcí veřejné toalety a díky novému výtahu vznikne propojení jižního podchodu s Fantovou budovou.

Stavba je rozdělena na tři fáze, během kterých bude docházet ke stěhování jednotlivých pracovišť. Jediným omezením pro cestující bude uzavření původní příjezdové haly během bouracích prací.

Zhotoviteli stavby jsou firmy Avers a Geosan. Celkové náklady dosahují 666 562 662 korun, financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.
Dostaneme sem komerci
Obnovou projdou stávající kanceláře, přibudou nové komerční prostory. Nejcitlivější částí právě začínající rekonstrukce budou práce na Vládním salónku, který se nachází v jižní věži u prvního nástupiště.

  Jak říkám ...


„Odborníci velmi oceňovali způsob, jakým jsme obnovili první část Fantovy budovy. I díky pečlivé a citlivé rekonstrukci se Fantův a Sloupový sál staly populární lokalitou pro pořádání konferencí a eventů, akce se tu konají téměř každý den. Péče o kulturní dědictví představuje pro Správu železnic rovnocennou prioritu s modernizačním úsilím. Rekonstrukce Fantovy budovy je toho nejlepším důkazem,“ popsal úpravy generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda

Zásadní změnou projde příjezdová hala v jižní části budovy. Stavbaři zde odstraní nepůvodní strop z poloviny minulého století, a to i s použitím horolezecké techniky. Nad příjezdovou halou tak opět vznikne vysoký prostor se secesně zdobeným stropem.



V jižním podchodu projdou rekonstrukcí veřejné toalety a díky novému výtahu vznikne propojení jižního podchodu s Fantovou budovou.

Stavba je rozdělena na tři fáze, během kterých bude docházet ke stěhování jednotlivých pracovišť. Jediným omezením pro cestující bude uzavření původní příjezdové haly během bouracích prací.  

Zhotoviteli stavby jsou AVERS a GEOSAN GROUP. Celkové náklady dosahují 666 562 662 korun, financování zajistí Státní fond dopravní infrastruktury.

V příjezdové hale byl původně vstup do podchodu, nyní je z něj jen průhled. V 50. letech v ní vznikl nepůvodní strop, který drží šest masivních sloupů, nad ním je kulturní sál. To vše bude nyní odstraněno.

Vzniknou zde sedačky a stolky, později budou i venku před budovou a z  podchodu povede nový prosklený výtah.

V horním patře vzniknou kanceláře, bude zde sídlit policie i bezpečnost Správy železnic. Drážní úřad se již z původních kanceláří loni vystěhoval a už se nevrátí.  

Příjezdová hala a salonky budou hotovy do dvou let, poté se opravy zaměří na kanceláře v horních patrech.




 (Petr  Skála pro TuristickeListy.cz s využitím zprávy na spravazeleznic.cz koláž a foto: Petr Skála)