![[ title]](http://www.turistickelisty.sportovnilisty.cz/img/_antialias__antialias_7ca20c2d-3152-4ad2-af50-a5bf7b0f78bc_a15ebd8473ca5d9d335f80700a67f82d_d5abca51ebae1ef88d2c723543f29eaa.jpg)

Metropole se tak po čtyřiceti letech od otevření nádraží v Holešovicích dočkala nového nádraží, navíc evropského formátu. Cestující z Kladenska zase poprvé získávají pohodlný přestup z vlaků na linky metra. Úsek je součástí budovaného spojení z centra hlavního města na letiště v Ruzyni a do Kladna.
Není bez zajímavosti, že prakticky celý zmodernizovaný úsek tedy bezmála kilometr tratě je postavený na pilířích. Průchozí estakády nahradily železniční náspy, které oblast desetiletí rozdělovaly. To umožnilo zrušit frekventovaný přejezd v Bubenské ulici a také propojit horní a spodní část Holešovic novou ulicí Nicholase Wintona.
Je rovněž zajímavé, že vlaky na nádraží v Bubnech poprvé v Česku vjíždějí přímo do interiéru nádražní budovy. Ta má rozměry 250 x 50 metrů a také podobně jako trať od ní stojí na pilířích. Proto mohl pod nástupišti vzniknuk prostor s víc než desítkou komerčních jednotek. Ty se budou otevírat postupně v následujících měsících, během nichž ještě pokračují dokončovací práce.
K vlakům se ze vstupního prostoru cestující dostanou po eskalátorech nebo výtahy, aby na nástupištích mohli případně posedět ve skleněných čekárnách.
Jak říkáme ...
"Kdybych měl najít jedno slovo, které tento projekt popisuje, tak je to velkorysost. Byla to stavba mimořádně náročná jak technicky, tak organizačně. Potvrdilo se ale, že umíme táhnout za jeden provaz – stát, projektanti, developer, magistrát i Praha 7,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda o stavbě, která celkovými náklady dosáhla hodnoty 5 644 223 231 korun.
„Projekt modernizace trati Bubny – Výstaviště patří k nejnáročnějším, které jsme v České republice realizovali. Děkuji našemu týmu i kolegům ze sdružení za profesionální nasazení a skvělou spolupráci. Jsem rád, že jsme mohli být u projektu, který nastaví zcela nové standardy a významně zlepší úroveň železniční dopravy v hlavním městě,“ uvedl Aleš Gothard, předseda představenstva a ředitel společnosti Metrostav TBR.
"Je ta malý zázrak, že se to podařilo zrealizovat v tak krátkém čase, což mne jako starousedlíka v Praze 7, který si pamatuje, jak to v těchto místech dříve vypadalo, velmi těší," pronesl primátor Prahy Bohuslav Svoboda, jehož jsme rozemláli, když jsme se ho zeptali po slavnostním přestřižení pásky zda, když hovořil o zázraku, by tuto výstavbu místo Správy železnic neměla řídit církev.
Projekt s názvem Modernizace trati Praha-Bubny (včetně) – Praha-Výstaviště (včetně) je spolufinancovaný EU z programu Nástroj pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu dosahuje 119 231 838 eur. Míra podpory EU je 85 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 101 347 062 eur, což představuje cca 2,5 miliardy korun. Národní financování zajistil Státní fond dopravní infrastruktury.
Na historii se nezapomnělo
V červenci 2025 začala přestavba původní nádražní budovy Praha-Bubny, která získává zcela nové poslání. Vzniká zde Centrum paměti a dialogu Bubny, které bude připomínat téměř padesát tisíc Židů deportovaných z tohoto nádraží v letech 1941–1945. Projekt citlivě rozšiřuje původní budovu a zachovává její charakteristické prvky. Stavba za bezmála 190 milionů korun by měla být dokončena za dva roky.
Ulici Dukelských hrdinů před začátkem modernizace vlaky překonávaly po historickém mostě. Byl vybudován v souvislosti s konáním Jubilejní zemské výstavy v roce 1891 a zásluhou nýtované konstrukci představuje typickou ukázku železničního stavitelství z přelomu 19. a 20. století. Díky spolupráci s Národním technickým muzeem se stane součástí expozice, která vznikne na Masarykově nádraží.
Modernizace trati mezi Bubny a Výstavištěm je součástí projektu Praha – Letiště – Kladno, který tvoří 11 samostatných etap. Hotová je rekonstrukce Negrelliho viaduktu, naplno běží rozsáhlá přestavba Masarykova nádraží. Vlaky už navíc jezdí po zmodernizovaném úseku mezi stanicemi Kladno a Kladno-Ostrovec. Pak ještě letos plánuje Správa železnic zahájit celkovou modernizaci trati z pražské Ruzyně až do Kladna. V příštím roce pak začne hledat stavbaře pro úsek od Výstaviště do nové podzemní stanice v Dejvicích. Z Prahy bychom až na Letiště Václava Havla měli vlakem dorazit okolo roku 2030.
Podrobnější informace o jednotlivých etapách projektu železnice Praha – Letiště – Kladno najdete na webu zeleznicenaletiste.cz.