![[ title]](http://www.turistickelisty.sportovnilisty.cz/img/_antialias__antialias_ec820094-0823-4ef0-ba56-4d1e5fa7dff2_e0f0d3821023b2fe73c3bc64188a4acd_4a09bd7a412bcbff9ebe6e643f76666c.jpg)

Smyslem této železniční stavby bylo přivést tratě ze severu z Děčína a z Drážďan na dnešní Masarykovo nádraží (tehdejší název byl Nádraží Společnosti státní dráhy). Není bez zajímavosti poznamenat, že projektant tohoto patrně nejdelšího kamenného železničního viaduktu na sever od Alp - rakouský inženýr Alois Negrelli - byl rovněž autorem projektu stavby Suezského kanálu, podle něhož kanál postavil Francouz Lesseps. Na projektu viaduktu ovšem spolupracoval i ing. Jan Perner.

Pískovcové a žulové kvádry byly na stavbu karlínského viaduktu přiváženy po lodích z Orlíku. Ve své době šlo o jednu z nejkrásnějších železničních staveb v Evropě. Vzhled karlínského viaduktu ocenil umělecký historik Zdeněk Wirth jako projev monumentality empirového slohu v oblasti technických staveb. Viadukt byl postupně ještě dostavován a upravován, při novodobých úpravách Bubenského nádraží a Křižíkovy ulice byly oblouky nad komunikacemi sneseny a nahrazeny železobetonovými nosníky o trojnásobném rozponu. Přes úpravy řadu úseků Negrelliho železničního viaduktu je dodnes původní a celé dílo ojedinělou stavební památkou, která nemá mnoho obdob.
Podle : Dušan Josef, Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku