Kostel sv. Františka Xaverského je charakteristická jezuitská stavba

Území, na kterém dnes leží město Uherské Hradiště, bylo v 8. a 9. století jedním z nejvýznamnějších center Velkomoravské říše. První zmínky o založení města, za účelem obrany pohraničního území proti nepřátelským nájezdům ze sousedních Uher, sahají do poloviny 13. století. Kostel sv. Františka Xaverského v Uherském Hradišti představuje charakteristickou jezuitskou stavbu, která je vsazena do komplexu klášterních budov. Jezuité sem přišli z Kroměříže a po vybudování obytných prostor začali se stavbou kostela, která trvala deset let.

Vzhledem k bažinatému terénu bylo zapotřebí využít techniky benátských architektů, která pomocí dřevěných pilotů a roštů zamezuje propadání stavby na zvodnělém podloží. Roku 1685 byly dostavěny obě věže a po zasazení portálů o rok později dostal kostel svoji konečnou podobu.

Průčelí kostela

Jednolodní orientovaná stavba má šest bočních kaplí. Dnešní podoba kostela vznikla přestavbou v polovině 18. století, kdy došlo k opravě věží kvůli jejich špatnému stavebně technickému stavu. Byly tedy o jedno patro sníženy a zastřešeny čtyřbokou stlačenou cibulí s otevřenou lucernou a makovicí.

Upravena byla i strohá fasáda hlavního průčelí. Dnes je symetrická a je členěna velkým pilastrovým řádem nesoucím profilovanou římsu s trojúhelníkovým štítem. Ve výklenku průčelí je umístěna socha sv. Františka Xaverského, který je považován za spoluzakladatele Tovaryšstva Ježíšova a průkopníka novodobé misie v římskokatolické církvi.

Valená klenba v interiéru kostela je bohatě zdobena štukovým dekorem tvořeným reliéfními prvky, girlandami, hlavičkami amorků či kazetami a medailony s motivy evangelistů a apoštolů. Kaple jsou do lodi otevřeny půlkruhovými arkádami, nad nimiž je otevřená lodžie s kuželkovou balustrádou. Podklenutá kruchta je taktéž zdobena plastickými květy. Pravoúhlé kněžiště je opatřeno iluzivní malovanou oltářní architekturou z roku 1760 od moravského malíře Judy Tadeáše Suppera, který svým dílem reprezentoval konzervativnější malířský směr nepoučený benátským iluzionismem.

 K umělecky nejhodnotnějším dílům v tomto interiéru patří sochy Ondřeje Schweigela s typickými rysy rokoka jako je gracie, smysl pro detail a elegance. Jeho díla najdeme po celé Moravě i ve Slezsku. Mezi jeho první práce se řadí výzdoba kostela Nanebevzetí Panny Marie na Starém Brně, nebo Baziliky na Velehradě.

Interiér kostela

V kapli Panny Marie Bolestné se nachází jeho velké sousoší Pieta. Panna Marie sedí na obloukovém soklu umístěném v oltářní nice. Ježíš je umístěn netradičně, napůl leží na tomto soklu a trupem se opírá o Mariin klín. Hlavu má zvrácenou, jemně podepřenou Mariinou rukou, ve tváři má zasněný smířený výraz. Jeho pravá ruka je umístěna nepřirozeně ve vzduchu. Mariin bolestný pohled směřuje k nebi. Vpravo u Marie klečí andílek a drží Kristovu trnovou korunu. Sochy jsou bílé se zlacenými prvky a celé sousoší má harmonickou trojúhelníkovou kompozici.

Další boční kaple jsou zasvěceny nalevo sv. Barboře, sv. Ignáci a sv. Anně, vpravo kaple sv. Viktorie, sv. Josefa a Anděla Strážce. V kapli sv. Viktorie si můžeme prohlédnout vzácnou křtitelnici z počátku 18. století a relikviář sv. Viktorie, patronky města. Jedná se o velmi hodnotný doklad rokokového řezbářství, související s dějinami města. V roce 1999 zde byly odkryty fresky, které představují scény ze života sv. Viktorie a patří k nejstarším uměleckým památkám v kostele.

Za pozornost stojí celý komplex jezuitských staveb nebo pozdně gotická kaple sv. Alžběty z počátku 15. století. Dům U Slunce má dochované renesanční jádro. Lékárna U Zlaté koruny je zajímavá tím, že už od 17. století slouží svému účelu.

Podle webu Zlínského kraje

(lh,turistickelisty.cz,foto Zlínský kraj)

PF 2024

29.12.2023 11:15:15

Všem spolupracovníkům, čtenářům a dalším přátelům přeje v roce 2024 vše dobré, pevné zdraví a štěstí nebýt nikdy v nesprávnou dobu na nesprávném místě za redakci webu TuristickeListy.cz autor ...